Actuele projecten

SCHIPHOL, Zuidelijke ontwikkeling | 2023 - heden

Facinique is voor Luchthaven Schiphol betrokken bij het project Zuidelijke Ontwikkeling. Binnen dit project wordt een nieuwe bagagekelder inclusief bagagesysteem gerealiseerd. Facinique is vanaf de ontwerpfase bij dit project betrokken. Vanaf het ontwerp wordt er reeds rekening gehouden met de mogelijkheid om later een terminal bovenop de bagagekelder te bouwen.
De opdracht van Facinique betreft het inrichten van de risicomanagementstrategie en het risicomanagementproces. Hierbij worden de raakvlakken met diverse disciplines beschouwd en gezamenlijke processen gestroomlijnd. Het doel van de risicomanagementstrategie is om doeltreffend en efficiënt risico's te beheersen, waarbij de beheersing wordt ingezet indien het noodzakelijk is. In deze strategie wordt intensief de afstemming gezocht met de opdrachtnemers voor de designfasen van het project, maar ook reeds een doorkijk gemaakt naar de opvolgende bouwteamfase en de realisatiefase.

Ook voor de inkoop van een van de deelprojecten van Zuidelijke Ontwikkeling is Facinique intensief betrokken, als lid van het aanbestedingsteam. Er wordt gekozen voor een kwalitatieve inkoop, door hoofdzakelijk op kwaliteit te beoordelen. Een risicobeheersplan en een kansendossier zijn 2 van de 5 producten die de inschrijvers mogen indienen. 
Vervolgens faciliteert Facinique het regulier risicomanagementproces. Gezamenlijk met de projectmanagers en de projectteams wordt gewerkt naar continue aandacht voor risico's en fasegerichte risicobeheersing. Ten slotte wordt middels een risicodashboard geadviseerd, over de belangrijkste risico's en beheersmaatregelen voor de komende periode. 


rijkswaterstaat gpo on                             kaderrichtlijn water | 2024 - heden

Het Europese programma Kader Richtlijn Water is gericht op het verbeteren van de waterkwaliteit in Nederland. Vanuit dit programma zijn er regionale deelprogramma's, welke de voorbereiding en uitvoering van de fysieke KRW-maatregelen begeleiden. Deze KRW-maatregelen betreffen onder andere het realiseren van natuurvriendelijke oevers, beekmondingen en nevengeulen. 
Binnen het deelprogramma KRW ON vervult Facinique de operationele projectbeheersing. Dit bestaat uit het stroomlijnen van de stuurinformatie vanuit het ingenieursbureau en de eigen organisatie. Dit is gericht op het actueel en betrouwbaar kunnen sturen en rapporteren op de voortgang van de planstudiefase en tijdig gesteld staan voor de uitvoeringsperiode. Daarnaast vervult Facinique ook de dagdagelijkse taken van de operationele manager projectbeheersing. 


RIJKSwaterstaat gpo zn                                                     WHK sluis II - 2024 - heden

Het project WHK Sluis II is voortgekomen uit een opgetreden risico van het project Herbouw Sluis III, onderdeel van de plannen “opwaardering Wilhelminakanaal”. De ambitie van het projectteam  is om in 2029 het Wilhelminakanaal voor klasse IV-schepen  in gebruik te nemen. Doel van dit project is alle maatregelen te nemen waardoor het Wilhelminakanaal tussen de instroom van de Donge (benedenstrooms van Sluis II) tot en met Sluis III geschikt is voor klasse IV-scheepvaart met diepgangbeperking. Dit project draagt significant bij aan het bovenliggend resultaat, namelijk de verbetering van de bereikbaarheid van watergebonden Tilburgse bedrijven voor de binnenvaart, meer kansen voor de lokale economie en stimulans voor goederenvervoer over water. Als gevolg van de stikstofcrisis in 2021 is het project tijdelijk on hold gezet. Begin 2024 wordt dit weer hervat. De onderdelen in het project WHK Sluis II zijn concreet:

• sloop en herbouw van Sluis II;

• afbouw van kanaalpand tussen instroom Donge en Sluis II 

• afbouw van kanaalpand tussen Sluis II - Sluis III; 

• afbouw Sluis III. 

 

Facinique is aangesloten om de risicomanagementstrategie te herijken en het risicomanagementproces opnieuw in te richten voor de herstart van het project. Hierbij wordt het risicodossier volledig herzien, gelet op de veranderde inzichten / aanpak. Tevens wordt de inkoopstrategie herijkt, waar ook de risicoverdeling een van de relevante onderwerpen is.  

Vervolgens faciliteert Facinique het projectteam middels een continu proces voor risicomanagement, met focus voor de risico's en beheersmaatregelen voor de actuele fase en een doorkijk voor de volgende fase.


RIJKSWATERSTAAT  CIV                                                        CHARM | 2020 - heden

Nederland heeft een van het meeste intensieve en complexe wegennet en verkeersmanagement van Europa. Het programma CHARM speelt in op de ontwikkelingen rondom verkeersmanagement, zodat Rijkswaterstaat nu én in de toekomst kan bijdragen aan een veilig en vlot wegverkeer. Dit doet CHARM middels het implementeren van één nieuw ICT-platform voor gebruik in de verkeerscentrales en langs de weg door weginspecteurs. Meer dan 20 bestaande systemen worden hiermee vervangen. Tevens worden nieuwe digitale functionaliteiten toegevoegd en de inzet van mensen en middelen in het verkeersmanagement geëffectueerd. Daarmee is CHARM een cruciale schakel in het blijven functioneren van het wegverkeersmanagement in Nederland.
Vanuit Facinique wordt het risicomanagement gefaciliteerd op het niveau van het programma, de ontwikkeling van het nieuwe systeem en de implementatie van het nieuwe systeem.