Het cluster Bediening & Besturing Vaarwegobjecten' verzorgt het beheer en onderhoud van de E & IA-systemen langs de vaarwegen in Zuid-Nederland.
Opvolgend op het beheer en onderhoud wordt binnen dit cluster ook de voorbereiding gedaan voor de V&R-opgave van de betreffende systemen. Hierbij wordt er onderscheid gemaakt tussen de
kanalen en het Maas-systeem.
Facinique is betrokken bij de onderhoudscontracten en bij de voorbereiding voor de V&R-projecten. Voor de onderhoudscontracten, welke momenteel in
uitvoering zijn, wordt het reguliere risicomanagementproces gevolgd. Waarbij intensieve afstemming met de beide onderhoudsaannemers plaatsvindt, inzake de gezamenlijke beheersing van de risico's.
De twee V&R-projecten, te weten Tilburg 3.0 en Maasbracht 2.0, bevinden zich momenteel in de aanbestedingsfase respectievelijk in de planuitwerkingsfase. De omvang en complexiteit van deze
projecten, vraagt om een passende risicoaanpak. Hierbij ligt de focus op flexibiliteit en tijdige risicobeheersing.
Facinique beheert voor het gehele cluster het risicomanagement en onderliggende registers. Tenslotte adviseert Facinique ook over de passende strategie om met
deze risico’s om te gaan, in relatie tot de complexiteit, planning en weerbaarheid van de projecten en projectteams.
In het hoofdwatersysteem van Zuid Nederland liggen 7 stuwen. Deze stuwen dienen toekomstbestendig te zijn, kijkend naar klimaatontwikkeling, levensduur en veiligheid. Om deze
toekomstbestendigheid te kunnen beoordelen en eventueel noodzakelijke maatregelen te bepalen, wordt de planfase Stuwen Maas uitgevoerd. Hierin wordt middels diverse onderzoeken bepaald of de
stuwen voldoen aan de gestelde toekomstcriteria. Vanuit deze onderzoeken kan er een vervolgproject komen, gericht op de instandhouding, renovatie of vervanging van de stuwen.
Facinique is vanaf de initiatieffase voor bij deze planfase betrokken en verzorgt het risicomanagementproces. In beginsel zijn de risico's geïnventariseerd, gekwantificeerd en voorzien van
beheersmaatregelen. Maar binnen dit project moeten ook de raakvlakken met andere disciplines ingericht worden. Dit vraagt intensieve afstemming met planning, kwaliteitsmanagement,
contractmanagement en financiën.
Ten slotte wordt ook een ingenieursbureau aangetrokken om de planfase inhoudelijk te ondersteunen. De aanbestedingsrisico's en het vormgeven van het risicoproces met het ingenieursbureau wordt
ook door ons verzorgd.
In 2023 is de planfase voor V&R Duikers & Sifons gestart. Deze duikers en sifons zijn ondergrondse buizen, welke kleine waterwegen (bijv. beken) met elkaar verbinden. Deze duikers en sifons liggen veelal onder een weg, vaarweg of object. Diverse duikers/sifons zijn aan vervanging toe. Het planfase team onderzoekt welke, wanneer en hoe deze vervanging eruit gaat zien.
Facinique is vanaf de initiatieffase voor bij deze planfase betrokken en verzorgt het risicomanagementproces. In beginsel zijn de risico's geïnventariseerd, gekwantificeerd en voorzien van
beheersmaatregelen. Maar binnen dit project moeten ook de raakvlakken met andere disciplines ingericht worden. Dit vraagt intensieve afstemming met planning, kwaliteitsmanagement,
contractmanagement en financiën.
Ten slotte wordt ook een ingenieursbureau aangetrokken om de planfase inhoudelijk te ondersteunen. De aanbestedingsrisico's en het vormgeven van het risicoproces met het ingenieursbureau wordt
ook door ons verzorgd.
xxx
xxx
Merck Window Technologies is ruim is jaar geleden gestart. De organisatie is sterk gegroeid. Als gevolg hiervan zijn we gestart met het aanpassen van de kantooromgeving. Enerzijds wordt het aantal werkplekken uitgebreid, anderzijds wordt de omgeving aangepast naar de bewegingen en werkwijzen van de medewerkers. Dit houdt in dat er ruimtes gemaakt worden welke geschikt zijn voor werkmethoden zoals Scrum en Agile. Ook worden de vergaderruimten voorzien van interactieve communicatiemiddelen.
Tunnelteam II is verantwoordelijk voor het tunnelonderhoud van verschillende tunnels in de regio Rotterdam. Facinique levert aan het cluster verschillende risicomanagement producten voor de lopende onderhoudscontracten. Daarnaast zijn we ook betrokken bij de voorbereiding van het opvolgende onderhoudscontract, waarbij sterke raakvlakken zijn met andere tunnelteam uit andere regio's.
Ook binnen het cluster 'Kader Richtlijn Water' zijn wij gestart met risicomanagement. Binnen dit cluster is niet alleen het risicomanagement en risicobeheer van belang, ook de 'risicovolwassenheid' van het projectteam is hier een van onze aandachtsgebieden. Wij nemen het team mee in de eerste stappen van risico's inventariseren tot actieve risicobeheersing. Vervolgens is ook het risicoprofiel van het cluster een leuke uitdaging, daar we hier te maken hebben met samenwerkingsprojecten met andere overheden. Het cluster 'Kader Richtlijn Water' voert risicomanagement, maar staat niet actief aan de lat om de beheersing te toetsen. In dit dynamisch veld adviseren wij vanuit onze expertise en ervaringen.
Zuyd Vastgoed Support ontwikkelt zorggebonden vastgoed. Tijdens de planontwikkeling zijn wij betrokken om de wensen en eisen van de opdrachtgever in kaart te brengen. Vervolgens doen wij een haalbaarheidsstudie op het gebied van dit programma, in relatie tot de exploitatielasten en ligging van de locatie. Hierna volgt een advies richting de opdrachtgever over de functionele haalbaarheid van de locatie(s) die men voor ogen heeft.
Merck gaat in de R&D-locatie in Veldhoven de nieuwe productielijn voor het innovatieve glas in gebruik nemen. Alvorens wordt de gehele productiehal gestript, waarna de opbouw van de machines en cleanrooms kan starten. Voor deze locatie hebben wij een bijzonder facilitair bedrijf ingericht. Bijzonder hierbij is de schoonmaak van de productiehallen en cleanrooms. Maar daarnaast worden ook de andere facetten mee genomen. We zijn hier begonnen met onze werkzaamheden vanuit een container en toen we klaar waren was het volledige gebouw ingericht en voorzien van faciliteiten en services.
Zoals de naam als zegt is het vlootvervangingsprogramma ontstaan vanuit de behoefte om de vloot van de rijksrederij te vervangen. Hierbij focussen we op nieuwe technologieën, duurzaam varen en multi-inzetbare schepen. Wij houden ons voor dit volledige programma bezig met het risicomanagement. Zowel interne als externe risico's worden benoemd, bewaakt en eventueel beheerst.
Vanaf de ingebruikname van de gebouwen van de Wijk van Morgen, door S-Built, heeft Facinique het facilitair bedrijf volledig ingericht. Het facilitair bedrijf bestaat uit het facility management, bouwkundig en installatie onderhoud en vastgoedbeheer. Hierbij is de combinatie van structuur en flexibiliteit van wezenlijk belang, in een dynamische omgeving. Enerzijds ben je druk bezig om alles te plannen en anderzijds sta je open voor veranderingen en flexibiliteit.
In het centrum van het stadsdeel Heer in Maastricht hebben we een oude bankgebouw getransformeerd tot een bedrijfsverzamelgebouw. Het volledige gebouw werd gestript en alleen de originele kluis hebben we bewaard. In dit casco hebben we functies gecreëerd en vormgegeven.
Gemeente Zundert is voornemens om een brede maatschappelijke voorziening te realiseren in Rijsbergen. De voorziening moet niet alleen een plek zijn voor de huidige basisschool, maar ook een locatie waar de gemeenschap elkaar ontmoet. Om dit te realiseren zijn er drie grote aanbestedingen die gedaan moeten worden, de architect, de tijdelijke huisvesting en de aannemer. Door het succes van deze drie aanbestedingen kunnen de plannen gevormd worden en kan er gestart worden met de sloop en de bouw.
Locatie Schandelermolenweg huisvest de verschillende opleidingen van Arcus College te Heerlen. Ter overbrugging tot een nieuwe technieklocatie gerealiseerd is, hebben we nog een keer de handen uit de mouwen gestoken. Op bouwkundig en installatieniveau zijn verschillende aanpassingen in en aan het gebouw gedaan. In 15 maanden, oftewel in onderwijsland 4 vakanties, hebben we de plannen ontwikkeld, de aanbesteding gedaan en de werkzaamheden uitgevoerd. Dit met als doel om de locatie te kunnen blijven gebruiken tot dat de nieuwe technieklocatie gereed is.
Het project de Wijk van Morgen te Heerlen is een nieuwbouw project, gericht op duurzaamheid in de gebouwde omgeving. Elke gebouw is ontworpen en gerealiseerd met en door studenten van verschillende onderwijsinstellingen, in samenwerking met professionals uit het bedrijfsleven. De Wijk van Morgen bestaat uit vier gebouwen, met elk zijn eigen energie- en bouwconcept. Met behulp van het advies van Facinique, betreffende de functionele indeling en het uiteindelijke gebruik van de gebouwen, zijn deze tot stand gekomen. Duurzaam bouwen is het begin, duurzaam exploiteren en gebruiken is de volgende uitdaging.